Skip to content

Janina Jeleńska Papp

rzeźba, przestrzeń, wyobraźnia

Menu
MENUMENU
  • Wystawy
  • Publikacje
  • Prace
  • Biografia
  • Galeria
  • Kontakt

Prace

Idea

Idea; aluminium, drewno, 200 x 87 x 87 cm, 2005; Autor: Janina Jeleńska-Papp

aluminium, drewno, 200 x 87 x 87 cm, 2005
Autor: Janina Jeleńska-Papp

Idea jako oryginalna myśl, jest w swej istocie kreatywną, wolną i lotną konstrukcją wyobrażeniową. Jest utworem kreatywnym, bo przekracza granice poznania, ustanowione przez już istniejące wizje; jest wolna, bo zawiązuje się w sferze nieskrępowanych definicjami możliwości poznawczych; jest lotna, bo jej źródłem jest dynamika ludzkiej potrzeby tworzenia wciąż nowych idei. Wyobrażeniowa ogólność idei konkretyzuje się na poziomie styku z rzeczywistością, przyjmując postać skodyfikowanego wzorca kulturowego.


Stefan Papp

Stefan Papp, popiersie. Autor: Janina Jeleńska-Papp 2001, fot. Judyta Papp 2019

popiersie gips patynowany, 2006
Autor: Janina Jeleńska-Papp


Macierzyństwo

Macierzyństwo; gips, szkło, drewno, 35 x 28 x 69 cm, Autor: Janina Jeleńska-Papp
Dłonie, Janina Jelenska Papp, fot. Judyta Papp 2016

gips, szkło, drewno, 35 x 28 x 69 cm
Autor: Janina Jeleńska-Papp
Wystawa: Pałac Sztuki TPSP, Kraków 2003


Prawda

Prawda; drewno, 184 x 80 x 80 cm, 2006, Autor: Janina Jeleńska-Papp

drewno, 184 x 80 x 80 cm, 2006
Autor: Janina Jeleńska-Papp

Poszukiwanie idei artystycznej i formy przestrzennej znaku pojęcia Prawdy utknęło na przekonaniu, że prawda czegokolwiek nie jest do końca poznawalna, ponieważ nasza wiedza jest zawsze cząstkowa i interpretacyjna.
Próby wizualizacji niepoznawalności pełnej prawdy, kończyły się banalnymi lub zbyt literackimi rozwiązaniami.


Solidarność

Solidarność; gips, drewno, pleksi, 70 x 70 x 30 cm, cokół 70 x 70 x 70 cm, Autor: Janina Jeleńska-Papp
Solidarność; gips, drewno, pleksi, 70 x 70 x 30 cm, cokół 70 x 70 x 70 cm, Autor: Janina Jeleńska-Papp
Solidarność; gips, drewno, pleksi, 70 x 70 x 30 cm, cokół 70 x 70 x 70 cm, Autor: Janina Jeleńska-Papp

gips, drewno, pleksi, 70 x 70 x 30 cm, cokół 70 x 70 x 70 cm
Autor: Janina Jeleńska-Papp
Wystawa: Pałac Sztuki TPSP, Kraków 2003


Cywilizacja

Cywilizacja; aluminium, folia pet, 900 x 160 x 140 cm, 2006

aluminium, folia pet, 900 x 160 x 140 cm, 2006


Autorytet

Autorytet; drewno, pleksi, 250 x 70 x 70 cm, 2006, Autor: Janina Jeleńska-Papp

drewno, pleksi, 250 x 70 x 70 cm, 2006
Autor: Janina Jeleńska-Papp

Autorytet polega na wzniesieniu się ponad przeciętność, jego cechą jest przejrzystość, która sublimuje i uszlachetnia pospolitość. Dlatego spełnia rolę dominanty w krajobrazie życia duchowego: jest punktem odniesienia orientacji w rzeczywistości. Kompozycja unaocznia duchową funkcję autorytetu w przestrzeni społecznej.


Joanna

Joanna, popiersie Janina Jeleńska-Papp, Kraków 2007

popiersie gips patynowany, 2008
Autor: Janina Jeleńska-Papp


Szczęście II

Szczęście II; drewno, zakup Muzeum Narodowego w Krakowie wystawa: Pałac Sztuki TPSP, Kraków, 1974, Autor: Janina Jeleńska-Papp

drewno, zakup Muzeum Narodowego w Krakowie
wystawa: Pałac Sztuki TPSP, Kraków, 1974
Autor: Janina Jeleńska-Papp


Czesław Miłosz

Czesław Miłosz, popiersie J. Jeleńska-Papp, gips patynowany, 2007
Czesław Miłosz, popiersie Janina Jeleńska-Papp, gips patynowany, 2007

popiersie gips patynowany, 2004
Autor: Janina Jeleńska-Papp


Judyta Papp

"Judyta", popiersie Janina Jeleńska-Papp

popiersie gips patynowany, 2000
Autor: Janina Jeleńska-Papp


Przestrzeń chleba

Przestrzeń chleba; aranżacja, gips, szkło, drewno, chleb Autor: Janina Jeleńska-Papp

aranżacja, gips, szkło, drewno, chleb
Autor: Janina Jeleńska-Papp
Wystawy: BWA Kraków, 1985
Stadtmuseum w Oldenburgu (RFN), 1986


Cisza

Cisza; rzeźba plenerowa, dolomit, 250 x 100 x 80 cm, Autor: Janina Jeleńska-Papp

rzeźba plenerowa, dolomit, 250 x 100 x 80 cm
Autor: Janina Jeleńska-Papp
Soest (RFN) 1981-83


Komendant T. Badetko

Pomnik Telesfora Badetko, Janina, rzeźba: Jeleńska-Papp Szczecin, fot. Mateusz War/ Wikipedia
Batko, rzeźba Janiny Jeleńskiej-Papp

Pomnikk, piaskowiec, 250 x 80 x 80 cm
Autor: Janina Jeleńska-Papp
Szczecin 1998


Wartości, czyli coś za coś

Wartości, czyli coś za coś; aranżacja, Galeria KIK, Kraków 2004, Autor: Janina Jeleńska-Papp

aranżacja, Galeria KIK, Kraków 2004
Autor: Janina Jeleńska-Papp

Istotą wartości jest jej uznaniowy charakter. Życie stawia nas nieustannie wobec konieczności dokonywania wyboru między wartościami. Kompozycja unaocznia konwencją języka przestrzeni handlowej, że przy każdym wyborze pojawia się dylemat: coś za coś..


Przymus

Przymus; aluminium, pleksi, drewno, 63 x 73 x 33 cm, 2006, Autor: Janina Jeleńska-Papp

aluminium, pleksi, drewno, 63 x 73 x 33 cm, 2006
Autor: Janina Jeleńska-Papp

Niekonkretne pojęcie przymusu zawęziłam do kulturowego i cywilizacyjnego wymuszenia zachowań. Istotą tej formy przymusu jest jawność i przejrzystość przestrzeni i sposobu funkcjonowania systemu normatywnego. To może być rozkład jazdy pociągów, rytuał religijny, ustawa podatkowa, albo obyczaj składania życzeń świątecznych. Z refleksji nad przymusem wynika, że wiedza o nakazach i zakazach jest warunkiem istnienia przymusu. Z drugiej strony, kompozycja sugeruje, że związane z przymusem ograniczenia mają kulturotwórcze znaczenie przez nadawanie formy zachowaniom..


Gesty

Gesty; environment, gips, drewno, krąg 400 x 170 cm, Autor: Janina Jeleńska-Papp
Gesty; environment, gips, drewno, krąg 400 x 170 cm, Autor: Janina Jeleńska-Papp
Gesty; environment, gips, drewno, krąg 400 x 170 cm, Autor: Janina Jeleńska-Papp

environment, gips, drewno, krąg 400 x 170 cm
Wystawa w Pałacu Sztuki TPSP, Kraków 1998
Autor: Janina Jeleńska-Papp


Prawo

Prawo; aluminium, drewno, 200 x 95 x 95 cm, 2006, Autor: Janina Jeleńska-Papp
Prawo; aluminium, drewno, 200 x 95 x 95 cm, 2006, Autor: Janina Jeleńska-Papp

aluminium, drewno, 200 x 95 x 95 cm, 2006
Autor: Janina Jeleńska-Papp

Analiza istoty pojęcia prawa ujawniła dwoisty charakter przestrzeni jego systemu:
przestrzeń kodyfikacji i przestrzeń społecznego funkcjonowania. Przestrzeń kodyfikacji jest zamknięta, przestrzeń funkcjonowania jest otwarta na kontinuum i ukierunkowana na zróżnicowane przestrzenie normalizacji. Sacrum skupia przestrzeń na sobie, dynamika przestrzenna prawa ma charakter odśrodkowy.


Przestrzeń chleba Przestrzeń rąk

Przestrzeń chleba Przestrzeń rąk; Autor: Janina Jeleńska-Papp
Przestrzeń chleba Przestrzeń rąk; Autor: Janina Jeleńska-Papp

aranżacja, gips, drewno, chleb, 1983 aranżacja, gips, szkło, drewno, chleb, 1983
Autor: Janina Jeleńska-Papp Autor: Janina Jeleńska-Papp
Wystawa w Lanckoronie, 2013 Wystawa w Lanckoronie, 2013


Pomordowanym – Epitafium dla zakładników

Pomordowanym – Epitafium dla zakładników; Autor: Janina Jeleńska-Papp

instalacja, gips, czarne płótno, wnętrze sali wystawowej.
Autor: Janina Jeleńska-Papp
Wystawy: Kraków, Pałac Sztuki TPSP, 1973
Lublin, 1974, Galeria Krytyków BWA (ze Stefanem Papp’em), Darmstadt (RFN), 1980


Sacrum

Sacrum; drewno, aluminium, 250 x 110 x 110 cm, 2006, Autor: Janina Jeleńska-Papp
Sacrum; drewno, aluminium, 250 x 110 x 110 cm, 2006, Autor: Janina Jeleńska-Papp

drewno, aluminium, 250 x 110 x 110 cm, 2006
Autor: Janina Jeleńska-Papp

Kompozycja odwołuje się do archetypu wyróżniania sytuacji przestrzennej tego, co święte, przez podwyższenie miejsca usytuowania sacrum i monumentalne akcentowanie dostępu do niego. Sacrum jako takie – nie ma w sobie niczego nadzwyczajnego:
jego świętość ujawnia się przez działanie archetypowych atrybutów świętości, które wyznaczają jego ochronną strefę znaczeniową. Kompozycja unaocznia, że wystarczy zmienić punkt widzenia i spojrzeć np. z boku, by znikło wrażenie specjalnego wyróżnienia: obiekt odzyskuje swoją naturalną tożsamość. Cechą szczególną sacrum jest jego znaczeniowa nieokreśloność – jego otwartość na kulturowe dookreślenie.


Struktura wnętrza

Struktura wnętrza; Wystawa Janiny Jeleńskiej-Papp

instalacja, dratwa, wnętrze sali wystawowej, 1975
Autor: Janina Jeleńska-Papp
Pałac Sztuki TPSP, Kraków, II nagroda

© Janina Jeleńska Papp 2023. Powered by WordPress