Idea
aluminium, drewno, 200 x 87 x 87 cm, 2005
Autor: Janina Jeleńska-Papp
Idea jako oryginalna myśl, jest w swej istocie kreatywną, wolną i lotną konstrukcją wyobrażeniową. Jest utworem kreatywnym, bo przekracza granice poznania, ustanowione przez już istniejące wizje; jest wolna, bo zawiązuje się w sferze nieskrępowanych definicjami możliwości poznawczych; jest lotna, bo jej źródłem jest dynamika ludzkiej potrzeby tworzenia wciąż nowych idei. Wyobrażeniowa ogólność idei konkretyzuje się na poziomie styku z rzeczywistością, przyjmując postać skodyfikowanego wzorca kulturowego.
Stefan Papp
popiersie gips patynowany, 2006
Autor: Janina Jeleńska-Papp
Macierzyństwo
gips, szkło, drewno, 35 x 28 x 69 cm
Autor: Janina Jeleńska-Papp
Wystawa: Pałac Sztuki TPSP, Kraków 2003
Prawda
drewno, 184 x 80 x 80 cm, 2006
Autor: Janina Jeleńska-Papp
Poszukiwanie idei artystycznej i formy przestrzennej znaku pojęcia Prawdy utknęło na przekonaniu, że prawda czegokolwiek nie jest do końca poznawalna, ponieważ nasza wiedza jest zawsze cząstkowa i interpretacyjna.
Próby wizualizacji niepoznawalności pełnej prawdy, kończyły się banalnymi lub zbyt literackimi rozwiązaniami.
Solidarność

gips, drewno, pleksi, 70 x 70 x 30 cm, cokół 70 x 70 x 70 cm
Autor: Janina Jeleńska-Papp
Wystawa: Pałac Sztuki TPSP, Kraków 2003
Cywilizacja
aluminium, folia pet, 900 x 160 x 140 cm, 2006
Autorytet
drewno, pleksi, 250 x 70 x 70 cm, 2006
Autor: Janina Jeleńska-Papp
Autorytet polega na wzniesieniu się ponad przeciętność, jego cechą jest przejrzystość, która sublimuje i uszlachetnia pospolitość. Dlatego spełnia rolę dominanty w krajobrazie życia duchowego: jest punktem odniesienia orientacji w rzeczywistości. Kompozycja unaocznia duchową funkcję autorytetu w przestrzeni społecznej.
Joanna
popiersie gips patynowany, 2008
Autor: Janina Jeleńska-Papp
Szczęście II
drewno, zakup Muzeum Narodowego w Krakowie
wystawa: Pałac Sztuki TPSP, Kraków, 1974
Autor: Janina Jeleńska-Papp
Czesław Miłosz
popiersie gips patynowany, 2004
Autor: Janina Jeleńska-Papp
Judyta Papp
popiersie gips patynowany, 2000
Autor: Janina Jeleńska-Papp
Przestrzeń chleba
aranżacja, gips, szkło, drewno, chleb
Autor: Janina Jeleńska-Papp
Wystawy: BWA Kraków, 1985
Stadtmuseum w Oldenburgu (RFN), 1986
Cisza
rzeźba plenerowa, dolomit, 250 x 100 x 80 cm
Autor: Janina Jeleńska-Papp
Soest (RFN) 1981-83
Komendant T. Badetko
Pomnikk, piaskowiec, 250 x 80 x 80 cm
Autor: Janina Jeleńska-Papp
Szczecin 1998
Wartości, czyli coś za coś
aranżacja, Galeria KIK, Kraków 2004
Autor: Janina Jeleńska-Papp
Istotą wartości jest jej uznaniowy charakter. Życie stawia nas nieustannie wobec konieczności dokonywania wyboru między wartościami. Kompozycja unaocznia konwencją języka przestrzeni handlowej, że przy każdym wyborze pojawia się dylemat: coś za coś..
Przymus
aluminium, pleksi, drewno, 63 x 73 x 33 cm, 2006
Autor: Janina Jeleńska-Papp
Niekonkretne pojęcie przymusu zawęziłam do kulturowego i cywilizacyjnego wymuszenia zachowań. Istotą tej formy przymusu jest jawność i przejrzystość przestrzeni i sposobu funkcjonowania systemu normatywnego. To może być rozkład jazdy pociągów, rytuał religijny, ustawa podatkowa, albo obyczaj składania życzeń świątecznych. Z refleksji nad przymusem wynika, że wiedza o nakazach i zakazach jest warunkiem istnienia przymusu. Z drugiej strony, kompozycja sugeruje, że związane z przymusem ograniczenia mają kulturotwórcze znaczenie przez nadawanie formy zachowaniom..
Gesty
environment, gips, drewno, krąg 400 x 170 cm
Wystawa w Pałacu Sztuki TPSP, Kraków 1998
Autor: Janina Jeleńska-Papp
Prawo
aluminium, drewno, 200 x 95 x 95 cm, 2006
Autor: Janina Jeleńska-Papp
Analiza istoty pojęcia prawa ujawniła dwoisty charakter przestrzeni jego systemu:
przestrzeń kodyfikacji i przestrzeń społecznego funkcjonowania. Przestrzeń kodyfikacji jest zamknięta, przestrzeń funkcjonowania jest otwarta na kontinuum i ukierunkowana na zróżnicowane przestrzenie normalizacji. Sacrum skupia przestrzeń na sobie, dynamika przestrzenna prawa ma charakter odśrodkowy.
Przestrzeń chleba Przestrzeń rąk
aranżacja, gips, drewno, chleb, 1983 aranżacja, gips, szkło, drewno, chleb, 1983
Autor: Janina Jeleńska-Papp Autor: Janina Jeleńska-Papp
Wystawa w Lanckoronie, 2013 Wystawa w Lanckoronie, 2013
Pomordowanym – Epitafium dla zakładników
instalacja, gips, czarne płótno, wnętrze sali wystawowej.
Autor: Janina Jeleńska-Papp
Wystawy: Kraków, Pałac Sztuki TPSP, 1973
Lublin, 1974, Galeria Krytyków BWA (ze Stefanem Papp’em), Darmstadt (RFN), 1980
Sacrum
drewno, aluminium, 250 x 110 x 110 cm, 2006
Autor: Janina Jeleńska-Papp
Kompozycja odwołuje się do archetypu wyróżniania sytuacji przestrzennej tego, co święte, przez podwyższenie miejsca usytuowania sacrum i monumentalne akcentowanie dostępu do niego. Sacrum jako takie – nie ma w sobie niczego nadzwyczajnego:
jego świętość ujawnia się przez działanie archetypowych atrybutów świętości, które wyznaczają jego ochronną strefę znaczeniową. Kompozycja unaocznia, że wystarczy zmienić punkt widzenia i spojrzeć np. z boku, by znikło wrażenie specjalnego wyróżnienia: obiekt odzyskuje swoją naturalną tożsamość. Cechą szczególną sacrum jest jego znaczeniowa nieokreśloność – jego otwartość na kulturowe dookreślenie.
Struktura wnętrza
instalacja, dratwa, wnętrze sali wystawowej, 1975
Autor: Janina Jeleńska-Papp
Pałac Sztuki TPSP, Kraków, II nagroda