Strona Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Czytaj więcej..

Publikacja w Dekadzie Literackiej, 2011

Galeria 'Konspektu’

Przestrzenie

Publikacja na stronie nck.krakow.pl…

Katalog wystawy w Muzeum Miasta Oldenburg (RFN), 1986

Jürgen Weichardt

Przestrzenie napięć

Dla Janiny Jeleńskiej Papp jest sprawą oczywistą, że sztuka powinna być zorientowana na oświecenie człowieka wobec jego teraźniejszości, dlatego jej dzieła – rzeźby, aranżacje, instalacje – przedstawiają ludzkie sytuacje, dając wyraz egzystencjalnym napięciom, duchowemu ubóstwu i zagubieniu współczesnego człowieka. Jej artystyczne refleksje nie są związane z określonym miejscem i czasem. Cierpienia codziennego życia nie są szczególnym doświadczeniem pokoleniowym czy narodowym. Pracując w różnych okolicznościach – na plenerze rzeźbiarskim czy w przestrzeni fabryki – artystka odnajduje lokalne inspiracje, lecz jej dzieła, mimo konkretnych odniesień tematycznych, posiadają zaskakującą wieloznaczność. Dzięki tej uniwersalności, jej przekazy prowokują interpretacyjne refleksje widzów.

Powstała na sympozjum w Soest monumentalna Cisza, ukazuje zakochaną parę we wnę­trzu kamiennego bloku: zakochani mogą się czuć bezpieczni, ale także zamknięci między murami, albo ukrywają się przed zagrożeniami. Życie znajduje wprawdzie swoją przestrzeń, jest jednak stale wystawione na różne niebezpieczeństwa. W rzeźbie plenerowej Nadzieja figura ludzka jest tak osadzona na murze, jakby chciała go pokonać i przejść na drugą, upragnioną stronę. Jest to złudna nadzieja, bo młody człowiek jest jednocześnie częścią muru, który go wsysa i więzi…

Człowiek jest obecny we wszystkich pracach artystki – niekiedy jako idea w aranżacjach, jako odniesienie w instalacjach, albo w osobie widza – wciągniętego do uczestnictwa w akcji przestrzennej environment. W motywach rąk ta obecność jest szczególnie sugestywna: czy to w formie dokumentacji ruchu rąk przy montażu agregatu, czy w sięganiu po niedostępny chleb, widz mimo woli utożsamia się z gestem. W aranżacjach Przestrzeń rąk i Przestrzeń chleba uderza refleksja, że niedostatek i nadmiar stoją tylko pozornie w dialektycznej relacji do wolności i zniewolenia: nadmiar nie czyni człowieka wolnym, ponieważ jest obciążony uwarunkowaniami, które zniewalają…

Janina Jeleńska Papp wykorzystuje naturalistyczne detale, by uzyskać wyrazową bezpo­średniość odniesienia przekazu do realiów życia. Dzięki temu, jej kompozycje działają nie­kiedy jak znaki szczególne, które wpisują się w pamięć. W innych pracach, zwłaszcza w in­stalacjach, jak Struktura wnętrza czy Koncert na cztery ściany, sufit i podłogę, artystka linearnymi duktami analizuje i interpretuje napięcia przestrzeni wnętrz. W pierwszym przykładzie sta­wia wnętrze tak dalece pod znakiem zapytania, że widz znajduje się w wibrującej, zaprze­czającej jego doświadczeniu przestrzeni, natomiast w drugim przykładzie, przeobrażenia form i ich odpowiedniości sprawiają wrażenie komponowanej organizacji – wizualnego koncertu. Wreszcie w rytmicznej rzeźbie Szczęście II (replika zrealizowanej w Bydgoszczy rzeźby plenerowej), artystka sięga do barokowej wizji wznoszenia się i opadania fortuny. Tylko, że w jej kompozycji łuk biegu rytmów nie jest krągły, jak w przedstawieniach starych alegorii, lecz pokrętny, najeżony bezdrożami – jak w prawdziwym życiu.

Wedle zachodnich konwencji dzieło Janiny Jeleńskiej Papp jest niezwyczajnie wielorakie, trudne w sprowadzeniu do jednego stylistycznego mianownika. Zapewne podąża za rozu­mowaniem Beuysa, że każdy materiał może mieć własny charakter jako artystyczne two­rzywo; obok czucia materiału, posiadła umiejętność wykorzystywania wrażliwości na przes­trzeń, by konsekwentnie realizować podstawowy problemem swojej twórczości: ujawnianie wielości napięć, w których żyje współczesny człowiek. Gdy te napięcia są kajdanami, una­ocznia w swoich dziełach, że kluczem do samowyzwolenia się jest oświecenie.

Tłumaczenie: S. Papp